آیا غیبت مختص امام زمان (عج) است؟؟؟؟؟؟؟

آیا غیبت مختص امام زمان علیه اسلام است؟

ممکن است در اذهان این سئوال نقش ببندد که آیا غیر از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، اشخاص دیگری نیز از  نظرها غایب گشته اند؟

با مرور تاریخ درمی یابیم که برخی از انبیاء و اولیای الهی نیز به دلایل مختلفی غایب گشته اند که به ذکر نمونه هایی از آن غیبتها می پردازیم :

1-  غیبت حضرت خضر: به اعتقاد اکثر مسلمین جهان و نوشته مورخان ، خضر پیغمبر از زمان حضرت موسی علیه السلام تا کنون زنده است و کسی از مکان یارانش اطلاعی ندارد . داستان وی با حضرت موسی در قرآن آیات 59 تا 82 سوره کهف ذکر شده است.

2-   غیبت حضرت موسی بن عمران (ع) :

ایشان از وطن، از فرعون و قوم او فرار نمود و داستانش در قرآن در سور مختلف آمده است. در طول غیبت هیچ کس از او اطلاعی نداشت و موسی را نمی شناخت، تا زمانیکه خداوند او را برانگیخت و او به دعوت خلق برخاست.

3-   غایب شدن یوسف بن یعقوب :

با وجود آنکه یعقوب پیغمبر بود و به او وحی می شد، ولی از غیبت فرزندش یوسف خبر نداشت و دیگر فرزندانش نیز بی خبر بودند تا اینکه پس از سالها غیبت این راز فاش گردید .

4-   غیبت حضرت یونس : 

وقتی قوم او بر مخالفت افزودند و او را اطاعت ننمودند . یونس (ع) از میان آنان گریخت و از نظر قوم خود پنهان گشت . خدا او را در شکم ماهی پنهان نمود و او را زنده نگاه داشت، سپس او را بیرون آورده و سالم به سوی قومش بازگردانید .

5-  داستان اصحاب کهف : اینان به خاطر حفظ دینشان از ترس مردم فرار کرده و 309 سال از نظر قوم غایب شده و به حالت ترس به غاری پناه بردند، تا آنکه خدا آنها را از خواب بیدار نموده و به سوی قومشان بازگرداند.

6-   داستان حضرت عزیز :

جریان ایشان در آیه 261 سوره بقره آمده که خداوند او و الاغش را صد سال می میراند و بعد او را زنده می گرداند در حالیکه آب و غذایش هنوز باقی و تغییری نکرده است .

7-   غیبت حضرت عیسی:  

یهود و نصاری بر کشته شدن ایشان اتفاق نظر دارند، اما خداوند با بیان اینکه او را نکشته و دار نزده اند بلکه مطلب بر آنان مشتبه گشته است ( نساء 156 ) ایشان را تکذیب کرد .

عیسی بن مریم هم اکنون زنده و غایب است و زمان ظهورحضرت مهدی ارواحنا له الفداه از آسمان به زمین فرود می آید . پیامبر اکرم صلوات الله علیه می فرمایند که در زمان ظهور، حضرت عیسی به امام زمان در نماز اقتدا می کند .

8-   غیبت حضرت ابراهیم :

در زمان تولد حضرت ابراهیم ، آزر منجم ، خبر تولد نوزادی را داده بود که سلطنت نمرود را بر هم خواهد زد . پس نمرود تصمیم به  کشتن او گرفت . به شهادت تاریخ بین 77 تا 100 هزار کودک پسر در این ماجرا کشته شدند اما نمرود نتوانست ابراهیم را بکشد . مادرش او را در غاری به دنیا آورد و همانجا بزرگ شد . گویند این غیبت 13 سال به طول انجامید.

9- غایب شدن حضرت صالح : حضرت صالح بر قوم ثمود که مردمی بت پرست بودند، مبعوث گردید .

شیخ صدوق در کمال الدین ، ج 1 ، ص 136 از حضرت صادق علیه السلام روایت می کند که :

صالح مدتی از نظر قومش غایب شد. صالح در روز غیبت مردی کامل و دارای شکمی هموار ، اندامی زیبا ، محاسنی انبوه و گونه هایی کم گوشت ، میانه رو و متوسط القامه بود. پس از غیبت ، وقتی به سوی قوم بازگشت تغییر کرده بود و او را نشناختند.

این مطالب نمونه هایی چند از غیبت انبیاء و اولیای الهی بود که به عنوان شاهد بر وجود غیبت در زمان قبل از ولی عصر (عج) ارائه گردید.

نظرات 6 + ارسال نظر
کوچه های دل جمعه 27 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 02:02 ب.ظ http://koochahayedel.persianblog.com

سلام / خیلی عالی بود استفاده کردیم /دست شما درد نکنه / به ما هم سری بزن

[ بدون نام ] شنبه 28 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 06:57 ب.ظ

سلام .. مطالب زیبا و جالب بود .. دست گلت درد نکنه سجی جون .. خیلی وقته به ما سر نمیزنی .. !!!

منتظرالمهدی یکشنبه 29 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 11:25 ق.ظ http://imamalmahdi.persianblog.com

بنام خدا و سلام .... مطلب این بار هم عالی بود ..... استفاده کردم .... دستت درد نکنه داداشی ...... ضمنا صاحب لوگو هم شدیم به سلامتی .... آدرسشو تو وبلاگم گذاشتم .... یه تک پا تشریف بیارید لطفا .... حتما پیداش میکنید ....... یا علی و التماس دعا .

وادی پنج‌شنبه 3 دی‌ماه سال 1383 ساعت 10:37 ب.ظ http://vadii.persianblog.com

سلام...خوبی شما؟بله این غیبت ها که گفتی شما همشون کوتاه بودن و کسی هم منتظر نبوده که اونا بیانالبته به شکل الان رو میگم ولی اونی که ما الان منتظرشس هستیم هم خیلی طولانی شده غیبتش هم خیلی کسا منتظرش هستند چه واقعی چه زبونی...موفق باشی وبلاگ حوبی دارید...التماس دعا...الا مسافر صحرا خدا کند که بیایی

منتظرالمهدی شنبه 5 دی‌ماه سال 1383 ساعت 05:42 ب.ظ http://imamalmahdi.persianblog.com

بسم رب المهدی ارواحنا فداه .
عرض سلام خدمت داداش کوچولوی خوبم .... عید میلاد حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام و پیامبر منتظر : حضرت عیسی بن مریم علیه السلام بر شما هم مبارک باشه .... انشاالله که از این جمعه پر خیر و برکت استفاده فراوان برده باشید و ما رو هم از دعای خیرتون بی نصیب نذاشته باشید /// و اما بعد .... حضور باسعادت داداش گلم عرض کنم که تو ولایت ما معمولاْ اسم «لیلا» رو برا دخترا میذارن و از اونجایی که اسم بنده هم لیلاست شما خودتان حدیث مفصل بخوانید از این مجمل ... در مورد پیامهای وبلاگ هم باید بگم دوستان خوبم نه بخاطر من که به خاطر صاحب اصلی وبلاگ امام المهدی علیه السلام میان پیام میذارن اگه بخاطر من باشه که یه دونه پیام هم تو وبلاگم پیدا نمیشه ......(((( montazer_almahdi2002)))) ......... اینهم از ای دی بنده .... راستی از بابت لوگو هم ممنونم ..... التماس دعا و یاعلی.

سجاد جمعه 16 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 10:49 ب.ظ

به نام خدا

سلام سجاد :بابادست خوش یه ذره هم به ما یاد بده

کاری نداری بری بمیری!!؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد