آداب تلاوت قرآن(۱)

                                                                            آداب تلاوت قرآن (۱)

                                                               

سلام
به پیشنهاد یکی از دوستان(ش.س) تصمیم گرفتم این ماه یه چیزایی درباره ی قرآن از سایتهای مختلف پیدا کنم و اینجا بزارم.امیدوارم استفاده کنید.منتظر کوچک

مقدمه

پیامبر خدا صلوات الله علیه در عرصه قیامت، در آن روز هولناک و دشوار با افسوس و دلى  پُردرد، قرآن ‏به دست مى‏ایستد و شکایت جانکاهى را به پروردگار مى‏کند:« پروردگارا! قوم من قرآن را رها کردند.»(فرقان/ 30) گویا رسول خدا(ص) مى‏فرماید خداوندا! مردم، نور، روشنگرى و بیانگرى قرآن را رها کردند، جداگر حق از باطل، رحمت و شفا را ترک گفتند، تشنه گشتند در حالى که آب زلال و گوارا در کنارشان بود، در ظلمات زندگى کردند در حالى‏ که در نزدشان نورِ آشکار و روشنگر بود. آه چه سنگین زیان و بزرگ خسارتى کرده است، کسى که این همه را رها کند!

در این بررسى مقصود ما از رها کنندگان قرآن، سرکشان و ستمگران نیستند که قرآن را بر سر نیزه کرده و با قرآن علیه قرآن مى‏جنگیدند و در پوشش اسلام و قرآن با سرنیزه‏هاى صفین قرآن را حمل مى‏کردند و یا مسجد ضرار را با انبوه منافقان پُر مى‏کنند؛ اینان دشمن‏ترین، دشمنان اسلام و قرآن‏اند، بلکه روی سخن با ایمان آوردگان، دینداران و پایبندان به مکتب است. آنان که تلاوت قرآن را رها کرده و از آن غافلند، و باعث مهجوریت و غربت قرآن شده اند.  

متأسفانه از پدیده‏هاى آشکار در جامعه اسلامى ترک تلاوت و قرائت قرآن کریم است، با وجود آیات فراوان قرآن درباره تلاوت آن، و دعوت پیامبراکرم (ص) و امامان علیهم السلام به تلاوت قرآن، اندک افرادى هستند که گوش شنوا دارند.

خداوند مى‏فرماید: « و قرآن را با دقت و تأمل بخوان.» (مزمل/ 4)

و نیز مى‏فرماید:« اکنون آنچه براى شما میسر است قرآن بخوانید.» (مزمل/ 4)

از حضرت رسول اکرم (ص) روایت شده، هر کس قرآن را پیش از سن بلوغ بخواند، حکمت را در کودکى فرا گرفته است. و فرمود: هر کس دوست دارد با پروردگارش سخن بگوید پس قرآن را بخواند، و هشدار مى‏دهند از این که روزى بر ما بگذرد و جزو بى ‏خبران باشیم، آنجا که مى‏فرماید: هر کس شبى ده آیه بخواند او را از « بى ‏خبران» نمى‏نویسند، و اگر پنجاه آیه قرائت کند با «ذاکران»، اگر سیصد آیه بخواند از شمار« رستگاران» و اگر پانصد آیه از قرآن را تلاوت نماید از مجتهدان شمرده مى‏شود.

بعضى از مؤمنان از ترس این که احکامِ تلاوت را نمى‏دانند خواندن قرآن را ترک مى‏کنند در حالى که رسول خدا صلوات الله علیه مى‏فرماید: اگر قرآن خطا و یا با لحن اشتباه خوانده شود و یا اعجمى آن را تلاوت نماید؛ فرشته‏اى آن را همان ‏گونه که نازل شده، برایش می‏نویسد.

 

نقش تلاوت قرآن در شخصیت انسان

تلاوت همراه با ترتیل قرآن از امور مهمى است که بر شکل‏ گیرى ایمان شخص تأثیر مى‏گذارد. به صورتى که انسان با خواندن قرآن، لطافت و قوت را با هم مى‏آموزد. در مسائل عاطفى و احساسى، نرم ‏دل و در دشوارى‏ها و برخورد با مشکلات و رنج و دردها محکم و قوى مى‏شود. از این‏ رو قرآن کریم خطاب به پیامبر خدا(ص) مى‏فرماید:« اى جامه به خود پیچیده، شب را جز کمى به پاخیز، نیمى از شب را، یا کمى از آن کم کن، یا بر نصف آن بیفزا، قرآن را با دقت و تأمل بخوان.»(مزمل/ 1 ـ 4)

همه‏ اینها براى آمادگى تحمل بار سنگین و پذیرش مسؤولیت بزرگ است: « چرا که ما به زودى سخنى سنگین به تو القا خواهیم کرد.» (مزمل/ 5)

و نسبت به مؤمنین تخفیف داده شده مى‏فرماید:«اکنون آنچه براى شما میسّر است قرآن بخوانید. او مى‏داند به زودى گروهى از شما بیمار مى‏شوند، و گروهى دیگر براى به دست آوردن فضل الهى ( و کسب روزى) به سفر مى‏روند. و گروهى دیگر در راه خدا جهاد مى‏کنند ( و از تلاوت قرآن باز مى‏مانند).»

از نشانه‏هاى اساسى و جدّى پرهیزکاران که در طول شبانه روز به طور طبیعى در آن‏ها مشاهده مى‏شود، این است که با خواندن قرآن به نفس خود حالت حزن و اندوه مى‏دهند. حضرت على (ع) علاقه آنها را چنین وصف مى‏فرماید:« پرهیزکاران در شب بر پا ایستاده مشغول نمازند، قرآن را جزء جزء و با تفکر و اندیشه مى‏خوانند، با قرآن جان خود را محزون و داروى درد خود را مى‏یابند. و اضافه مى‏فرماید: و هر گاه به آیه‏اى مى‏رسند که ترس از خدا در آن باشد گوش دل به آن مى‏سپارند، و گویا صداى بر هم خوردن شعله‏هاى آتش، در گوششان طنین افکن است.»(1)

نظرات 1 + ارسال نظر
بهشت شنبه 23 آبان‌ماه سال 1383 ساعت 04:12 ب.ظ http://sahrayeeshgh.persianblog.com

بنام خدا سلام بزرگوار با آرزوی قبولی طاعات وعبادات....فرا رسیدن عید سعید فط رو به شما تبریک میگم...التماس دعا یا علی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد