ویژه ولادت امام موسی کاظم(با تخلص از سایت تبیان)


سلام بروبچ های خورشید
من یه برنامه ای برای وبلاگم ریختم اونم اینه:که ولادت یا شهادت هر امامی درباره ی اون امام بنویسم تا دوستان مطالب قشنگ و زیبایی رو درباره ی امامان خودشون بفهمم.امروزم که شب ولادت امام موسی کاظم(ع) هستش و این درباره ی این امام:

صلابت و مدارا در سیره امام کاظم علیه السلام
 

امام کاظم علیه السلام می فرماید: " به راستی که با ارزش ترین مردم کسی است که دنیا را برای خود مقامی نداند، بدانید بهای تن شما مردم ، جز بهشت نیست ، آن را جز بدان نفروشید."

۱-صلابت در سیره امام کاظم ( ع )

هفتم صفرسال 128ه.ق  روز ولادت هفتمین ستاره آسمان امامت ، حضرت موسی بن جعفرعلیهما السلام است . برای شناخت بیشتراین امام همام ، به بیان بخشهایی از زندگی ایشان می پردازیم.

2- صلابت در اجراى حدود

یکى از ویژگیهاى مهم حکومت اسلامى، اجراى حدود ، بدون هیچ ملاحظه ‏و مسامحه است. امام کاظم(ع)در مورد اجراى حدود مى‏فرماید: منفعت ‏اقامه حد براى خداوند در روى زمین از بارش چهل روز باران بیشتراست. و این که در قرآن آمده است: " یحیى الارض بعد موتها " ( خداوند زمین مرده را زنده مى‏کند). منظور زنده کردن به وسیله قطرات‏ باران نیست، بلکه منظور این است که خداوند مردانى را در روى ‏زمین بر مى‏گزیند تا عدالت را بر پا دارند و با اقامه عدل ، زمین‏ را زنده کنند. (3)  

۳- عدم سازش بر سر اصول

روزى هارون الرشید به امام موسى بن جعفرعلیهما السلام عرض کرد: مى‏خواهم ‏فدک را به تو برگردانم. امام فرمود: من فدک را نمى‏خواهم مگر باحدود آن. هارون گفت: حدود آن رامشخص کن. امام فرمود: اگر حدودش‏را بگویم آن را به من نخواهى داد. هارون اصرار کرد و گفت: فدک‏ را با حدودش به امام خواهد بخشید. امام فرمود: حد اول فدک، عدن‏است. هارون باشنیدن این جمله درهم کشیده شد. امام فرمود: حد دوم آن سمرقند ، حد سوم آن آفریقا و حد چهارم آن نواحى دریاى ‏خزر و ارمنستان است. هارون الرشید در حالى که به شدت عصبانى‏شده بود، گفت: با این حال چیزى براى ما باقى نمى‏ماند. امام‏فرمود: من از اول گفتم که : اگر فدک را بخواهم با حدود آن است و توآن را به ما نخواهى داد. (5)

این حدیث نشان مى‏دهد که بیان فدک ، رمز حکومت ، عدل است و امام ‏با بیان این مطلب بر مشروعیت حکومت‏ بنى‏عباس خط بطلان کشید.
                                                                               

۴- مبارزه با کاخ نشینى

روزى امام کاظم(ع)وارد یکى از کاخهاى هارون در بغداد شد. هارون به قصر خود اشاره کرده و با نخوت وتکبر پرسید: این قصراز آن کیست؟(هدف او از این کار، آن بود که شکوه و قدرت خود رابه رخ امام بکشد.) حضرت بدون آن که کوچکترین اهمیتى به کاخ پرزرق و برق او دهد، با کمال صراحت فرمود: این خانه، خانه فاسقان‏است ؛ همان کسانى که خداوند درباره آنان مى‏فرماید: « به زودى‏ کسانى را که در زمین به ناحق کبر مى‏ورزند و هرگاه آیات الهى راببینند، ایمان نمى‏آورند از آیات دور خواهم ساخت  ، چراکه اینان اگر راه رشد و کمال را ببینند، آن رادر پیش نمى‏گیرند ؛ ولى هرگاه راه گمراهى را ببینند ، آن را طى ‏مى‏کنند ؛ زیرا آنان آیات ما را تکذیب ‏کرده، از آن غفلت ورزیده‏اند.» هارون الرشید از این پاسخ سخت‏ ناراحت ‏شد ودرحالى که خشم خود را به سختى پنهان مى‏کرد باالتهاب پرسید: پس این خانه از آن کیست؟ امام بى‏درنگ فرمود: این‏خانه مِـلک شیعیان و پیروان ما است، ولى دیگران آن را با زور تصاحب ‏کرده‏اند. این خانه در حال عمران و آبادى از صاحب اصلى‏اش گرفته ‏شده است و هروقت ‏بتواند آن را آباد سازد ، پس خواهد گرفت. (7)

۵- امام و مبارزه با ترویج افکار باطل

هشام بن سالم مى‏گوید: من و ابوجعفر(مؤمن طاق) بعد از وفات‏امام صادق(ع) در مدینه بودیم ؛ مردم مى‏گفتند: بعد از امام‏صادق(ع)، عبدالله امام است، زیرا او پسر بزرگ است. ما برعبدالله وارد شدیم، دیدیم مردم گرد او جمع شده‏اند. ما چنان که ‏قبلا از پدرش مى‏پرسیدیم، در مورد زکات و مقدار آن از اوپرسیدیم، گفت: در دویست درهم، پنج درهم و در صد درهم، دو و نیم‏ درهم. گفتیم: حتى مُرجئه هم چنین حرفى نزده است . و درحالى که‏حیران بودیم از نزد او بیرون آمدیم. من و ابوجعفر در کوچه‏هاى‏ مدینه سرگردان بودیم و نمى‏دانستیم کجا برویم و از چه کسى ‏بپرسیم. با خود گفتیم: آیا به سوى مُرجئه رویم یا به سوى قدریه‏ یا زیدیه یامعتزله و یا خوارج؟ در دریاى این افکار غوطه ‏وربودیم که پیرمردى به من اشاره کرد تا همراهش بروم. با نگرانى‏از این که مبادا این پیرمرد از اعوان و انصار دستگاه خلافت‏باشد، به دنبالش راه افتادم. پیرمرد مرا به خانه امام موسی کاظم علیه السلام هدایت کرد. حضرت خطاب به من فرمود: به سوى من بیا نه به‏ سوى مرجئه و نه قدریه و نه زیدیه و نه معتزله و نه خوارج، به‏سوى من. (10)
پى‏نوشتها:

1- بحار الانوار، ج 48، ص 169.

2- همان، ص 151.

3- کافى، ج 7، ص 174.

4- الاختصاص، ص 262.

5- بحار، ج 48، ص 144.

6- مناقب ابن شهر آشوب، ج 2، ص ؟

7- بحار، ج 48، ص 138.

8- سیره پیشوایان، ص 431.

9- همان، ص 433.

10- منتهی الامال،ج2، ص221.
11- همان، ص 214.
۱۲-
سایت علمی.فرهنگی تبیان          
 

نظرات 7 + ارسال نظر
[ بدون نام ] دوشنبه 10 فروردین‌ماه سال 1383 ساعت 01:46 ب.ظ

سجاد جان سلام
خیلی کار خوبی میکنی که این برنامه رو ریختی برای وبلاگ . ببین یه نکته ای به ذهنم رسید . اگه بشه بیشتر خلاصه بشه فکر کنم بهتر باشه . چون بعضیا مثل من ممکنه کم حوصله باشن . اونوقت نتونن همشو بخونن . زحمت خلاصه کردن و گلچین کردن مطالب میفته گردن خودت . خسته هم نباشی .
داداشت

سلام دوست عزیز
من این کارو کردم.ممنون از راهنماییت.کمک خوبی به من کردی.ممنون
خدانگهدار.به امید ظهور یار

امید سه‌شنبه 11 فروردین‌ماه سال 1383 ساعت 10:41 ق.ظ http://shiva-omid.blogsky.com

سلام به بروبچ باحال خورشید :)‌خوبید .. ممنون از اینکه بهم سر زدید و ممنون از لطفتون .. منم بهتون لینک دادم .. در ضمن کارتون درسته ...

سلام امید جان
ممنون.کار شما هم درسته

رامین سه‌شنبه 11 فروردین‌ماه سال 1383 ساعت 10:42 ق.ظ http://game-life.blogsky.com

سلام عزیز خوبی ؟ سال نــــــــــــــــــــــو مبــــــــــــــارک
بازی که گفتی ( کانتر استرایک) رمز نداره اما ترینر داره که لینکشو واست میذارم !!!
ببخشید که دیر شد آخه کامنت شما رو ندیدم تا امروز و الی ترینر رو تو وبلاگ میذاشتم ! این لینک دانلود ترینر هست
http://one.megagames.com/gtrainfiles/Cstrike.zip
بعد هم اینکه وبلاگ رو تازه آپدیت کردم خوشحال میشم بازم به وبلاگم سر بزنی !!!
خدانگهدار ....

سلام
خوبم ممنون.ممنون از کدی که دادی ولی متاسفانه اون لینکی دادی باز نشد ولی باز هم ممنون
خدانگهدار

[ بدون نام ] جمعه 14 فروردین‌ماه سال 1383 ساعت 01:06 ب.ظ

سلام خوبی وبلاگتو سیو کردم بتونم بعدا بخونمfont face="webdings"font size="35"font color="FF6666"ZZZZZ

سجاد جمعه 14 فروردین‌ماه سال 1383 ساعت 10:09 ب.ظ http://www.diamound01.blogsky.com

سلام من لوگو میزارم... اگه خواستی تو هم بزار .... فعلن

بهشت شنبه 15 فروردین‌ماه سال 1383 ساعت 08:06 ق.ظ http://paradise1979.blogsky.com

سلام

من لینک شما را در وبلاگم قرار دادم

موفق باشید

علی شنبه 15 فروردین‌ماه سال 1383 ساعت 04:51 ب.ظ


سلام سایت خوبی دارید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد